17 de març 2009

El Piano, de Jane Campion


Cap al minut noranta-vuit d’aquesta pel·lícula hi ha una escena esgarrifosa que, un cop vista, no es pot oblidar mai més. Sense donar pistes, tothom que l’hagi vist crec que dirà el mateix, que de vegades en 60 segons d’emoció es pot resumir tota una historia i tot un plec de sentiments.
Hi ha pel·lícules que tal com s’estrenen, ja es veu que entraran als annals dels “clàssics”. Per a mi, El Piano (1993, de la directora Jane Campion), és una d’aquestes. La trama, com moltes, és aparentment simple. A meitat del segle XIX, Ada, una dona escocesa, és enviada, amb la seva filla, a Nova Zelanda donada en matrimoni pel seu pare a un granger que viu al “mig del no-res”, a dins dels boscos, on hi ha una petita colònia de britànics. Ada no pot parlar, no s’explica mai el motiu, però la seva obsessió i manera d’expressar-se és tocant un piano que s’ha fet portar en ella. El seu marit no veu el piano com a una necessitat i el ven a un veí, que desprès demana classes de piano a l’Ada, i alguna cosa més, a canvi d’anar-li tornant l’instrument a poc a poc.
El marit és l’estereotip de granger-colon que intenta comprar terrenys als aborígens per anar sumant patrimoni, sense arribar a entendre mai la seva manera de vida. Com tampoc pot entendre a la seva dona ni les seves necessitats. Per a ell, ha comprat una dona igual com compraria un terreny. Aquesta actitud contrasta amb la del veí que està més integrat en la vida d’aquella gent i, fins i tot, parla la seva llengua. S’entén que el seu personatge és més a prop de la natura, de la vida real, i això queda reflectit amb el seu comportament, més rude, però a la vegada menys hipòcrita i més emocional.
Aquesta pel·lícula, per a mi, tracta de les emocions humanes i la comunicació, o la falta d’aquesta. En alguns aspectes sembla un conte de fades, però potser el que em recorda més és a la història de Cims Borrascosos, d’Emily Brönte, una gent vivint aïllats fent front a les emocions i reaccions humanes més bàsiques.
El Piano funciona, i afecta tant a la gent que li agrada, per una sèrie de factors que transformen una pel·lícula simple en una que crea un ambient asfixiant, hipnòtic i transportador. Els actors són de primera; Holly Hunter va guanyar un Oscar pel seu paper com a Ada, igual que Anna Paquin com a la filla (llavors amb només 11 anys). El marit és Sam Neill, i el veí, el majestuós Harvey Keitel.
La fotografia és magnífica, les imatges dins de la selva amb les plantes que també atrapen i ofeguen els personatges. Fins i tot els colors estan triats amb un toc verd-blau-gris buscat per representar el mateix tipus de fotografia d’aquella època.
La pel·lícula ja es mereix un 9, però per arribar al 10 hem de parlar de la música. La banda sonora són peces de música del Michael Nyman (habitual col·laborador de Peter Greenaway - per uns un parell de genis, per altres uns pesats!). En El Piano, Nyman ho encerta totalment, la música hipnotitza i ens porta a un altre pla mentre observem, impotents, el desenllaç dels fets tràgics, esperançadors, d’aquest triangle d’emocions.
És una obra d’aquelles que els seus detractors no la toleren, per ser incomprensible, pseudo-art, pretensiosa, mentre que els seus fans no l’oblidaran mai, no hi ha línia entremig. Per a mi, en el grup dels fans, una pel·lícula de les poques que he tornat a veure 4 o 5 cops (cosa increïble avui en dia amb tantes ofertes i possibilitats i tant poc temps); fins i tot comprant la pel·li, BSO, guió ... Podríem continuar amb les mil i una anècdotes sobre la pel·lícula però els que ja en sou seguidors, segur que les coneixeu (o les podeu investigar per la xarxa), i els que no, millor que mireu la pel·lícula i desprès ja en parlarem!

Acabem amb la cita d’una poesia de Thomas Hood que tanca la pel·lícula (traducció gràcies a la companya de butaca, la Sílvia):
There is a silence where hath been no sound,
There is a silence where no sound may be,
In the cold grave—under the deep, deep sea.

Hi ha silenci on so no hi ha hagut
Hi ha silenci on so no hi haurà
A la freda tomba - del fons de l’oceà.

3 comentaris:

c.e.t.i.n.a. ha dit...

Doncs ho sento, però jo vaig sortir del cinèma emprenaydissim.

La història em va semblar absolutament inversemblant(un terratinent d'aquella época es casaria amb una dona gran, muda, lletja, i amb una filla?), plena d'escenas sense sentit(el mateix terratinent currant al camp mentre els esclaus s'ho miran), amb una b.s.o. feta per Nyman a correcuita(de fet ja ni la interpreta als seus concerts)...

Ho sento però a part de la magnífica fotografia, per mi és una de las películes més dolentes que he vist mai. Però clar, això és tant sols la meva opinió.

Salu2

Brian ha dit...

D'accord; tal com deia al final de l'apunt, és una pel·lí de blanc o negre - o t'encanta o ho odies, pel que veig jo !

Té algo de "conte de fades" , el qual permet dona l'excusa per la "inversembalitiat", la no-realitat de diversos situacions de l'historia, que al fi del tot, no és res més que un McGuffin per explorar les reaccions humans i crear un ambient.

No obstant això, i per continuar debatint una mica, faré una petita defensa;)
Jo no he vist mai als Maoris com a esclaus en esta pel·lícula, en aquell moment/situació, més bé els veig com a treballadors i/o gent en qui Sam Neill intenta negociar. No s'els esclavitzaven (només anaven a enganyar-los!). El personatge de Neill no és d'un gran ric terratinent, crec jo, si no, no s'hauria acabat mai al mig de la selva en una zona poc profitos; sino d'un colon que s'ha marxat de Anglaterra en poca cosa per intentar crear una nova vida, tipus els vaqueros/ranxeros.

No sabia que Nyman ja no toca El Piano BSO però recordo que ell va explicar que ho havia basat en musica d'aquella epoca, d'esocia, i en les possibilitats del personatge. Per mi funciona i li queda a la pel·lí com un guant per a la ma! Que per mi, a banda de si em puc creure les reacccions i accions humanes, és una obra principalment d'ambient, una sensació vertignos gràcies a les imatges i la musica.

I un punt final pels actors i el guio, el llenguatge i els accents afegeixen també algò més a la pelicula, son meravelloses.

Tot s'ha de dir, no m'ha agradat cap més pel·licula de la Jane Campion :(

Anònim ha dit...

Hola

El 3cat24, pàgina web de notícies de TV3 i Catalunya Ràdio, vol mostrar el que es fa a la Blogosfera catalana i diàriament destaquem un blog amb contingut interessant.

Avui divendres 20 de març li ha tocat al vostre. Ho podeu veure aquí:
http://www.3cat24.cat/blogs

I aquí un llistat de tot el que hem recomanat des que vam començar el 9 d'octubre del 2008.
http://www.3cat24.cat/noticia/326283

Si teniu cap problema o voleu que no el destaquem, només ens ho heu de dir.

I si ens podeu recomanar un altre blog en català que considereu bo, ho farem en nom vostre.

El vostre ens el va recomanar en Jaume.


Salutacions